W tym roku władze chcą dokończyć proces wprowadzania Stref Tempo 30. Docelowo objętych nią będzie od 60 do 65 proc. ulic w Gdańsku. Pierwsze Strefy Tempo 30 w Śródmieściu Gdańska wprowadzone zostały w 2010 roku. Z biegiem lat, często na wniosek samych mieszkańców, pojawiały się one na kolejnych ulicach w niemal wszystkich dzielnicach miasta. W tym roku proces ten ma zostać zakończony, a statystyki pokazują, że cała akcja zdecydowanie poprawiła bezpieczeństwo ruchu.

Ponad połowa ofiar śmiertelnych to piesi, najczęściej w wieku powyżej 60 lat, dlatego powiększanie obszaru Stref Tempo 30 jest tak istotne. Warto też zauważyć, że znacznie poprawiły one także poziom bezpieczeństwa rowerzystów. Przez ostatnie pięć lat doszło w Gdańsku tylko do jednego takiego zdarzenia z udziałem cyklisty, mimo, że w tym okresie udział rowerzystów w ruchu wzrósł aż o 140 proc. W tym roku wprowadzone zostaną w nowy częściach m.in. Wrzeszcza i Oliwy. Tam gdzie będzie - oprócz ograniczenia prędkości - wprowadzone zostaną także skrzyżowania równorzędne.

Chociaż proces wyznaczania stref w tym roku się zakończy, to Gdański Zarząd Dróg i Zieleni w przyszłości czeka i tak sporo pracy w poprawianiu ich jakości. Po styczniowym ataku zimy w wielu miejscach, chociażby przy ul. Garncarskiej w centrum, praktycznie niewidoczne są pasy wyznaczone na jezdni dla rowerzystów.

W niektórych strefach problemem jest też zbyt słabe oznakowanie, szczególnie gdy funkcjonują one wraz ze skrzyżowaniami równorzędnymi. Pierwszeństwo, nie stosując się do zasady „prawej ręki” wymuszają często kierowcy np. w rejonie ul. Wajdeloty we Wrzeszczu.

 

Źródło: http://gdansk.naszemiasto.pl